Kosmin & jag... History

Kosmin

Okey. Det här är en storhäst på 164cm i mankhöjd som kom till min granne för 3 år sedan. Han var lite halvt bra inriden men det var jag som själv skolade in/ utbildade honom själv med mina egna kunskaper. Han var unghäst då, Kosmin kom när han var 3 år gammal, så nu iår fyllde han 6 år! Kosmin har varit så duktigt, han har varit min häst i 3 år, jag känner honom väl och kan känna av när han har sina dåliga & bra dagar. På senaste tiden när jag red honom (någon gång på mitten av sommaren) blev han riktigt dryg, jag fick inte honom att gå bra i trav, han bara flängde och hoppade. Var nära på att ställa sej högt på bakbenen och bara sprang. Tillslut började jag tröttna på honom och slutade upp helt med ridningen på Kosmin. Sen hittade jag ju Noffe (Kaspiska hingsten) och blev medryttare på honom, tog en lååång paus med Kosmin och fortfarande har paus, men tänker snart börja träna igen med honom för att ha två hästar att variera med! Kosmin är nog den som är lugnast utav Noffe & Kosmin, självklart för att Kosmin är vallack & Noffe hingst men jag tror att eftersom att Kosmin aldrig haft en stor (ridmässig) press på sej som Noffe haft som gått SM i ponnygalopp, tävlat hoppning & dressyr i England mm. så har Kosmin liksom fått ta det rätt lungt och vara i hagen halva sitt liv. 


Kosmin är en nordsvensk travare, och nu tänker alla att han är en gammal travare som fått en skada men så är det inte. Han hade en väldigt dålig lungkapacitet redan som liten, där han stog sen hingst var ett framgångsrikt travstall med många travhästar som är bland Sveriges duktiga, han orkade helt enkelt bara halva travbanan, sen bröt han ihop! Men första halvan låg han bland dom första, sen gick det sämre & sämre. Dåvarande ägarna hade tänkt avliva honom, men sen så köpte min granne honom och han blev som min. Han var/är verkligen min livsglädje, Kosmin är en sån häst som man bara stöter på en gång i sitt liv! Ingen vanlig svensk ridponny, han är sjukt speciell & med rätt ryttare tror jag att han skulle kunna gå långt! Min ängel har jag spenderat 3 bra år med, jag har nu tatt beslutet att det ska bli fler <3 



Kosmin är nog den ända hästen jag kunnat lita på så pass mycket

Bilden här under är taget på dressyrpasset jag tog med honom för sista gången, han gick klockrent & så ska jag få det att kännas igen. Den minuten man med hästen får det är kännas att ett ekipage blir ett tillsammans & *klickar*


Baaam, his mine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0